Sidste
sommerferie sejlede vi i stykker på vej til de svenske kanaler og endte
med at tilbringe alle 3 uger i Helsingør, mens vi fik repareret SB motor,
hvor manifolden var revnet. På vej hjem stod kølingen af på den anden
motor.
Så vi har længe overvejet om vi skulle skifte vores motorer. Båden
har 2 x Ford 2704 ET, der stammer fra 1974.
På bådmessen i Fredericia 2007 fik vi en snak med de forskellige
motorleverandører, og endte med at vende tilbage til Bådkommisæren fra
Kerteminde. Her fik vi et messetilbud på 2 x Volvo Penta D3-160.
En uge senere kom de til Vallensbæk Havn for at inspicere Misse
nærmere og give et konkret tilbud. De mente at vi burde vælge 2 x Volvo
Penta D4-180 i stedet. Han ville ikke levere D3'erne til os, da vi aldrig
ville blive tilfredse med ydelsen.
Vi ender med at tage i mod tilbudet. Vi skal handle inden for en uge,
da messetilbudet fra Volvo Penta udløber. Vi acceptere tilbudet, og
Bådkommisæren skal have Misse i 2 uger. Vi glæder os allerede til at
kunne sejle hjem i påsken med helt nye motorer. Desværre viser det sig
hurtigt at Volvo Penta alligevel ikke kan leverer i uge 13, men først i
uge 15. Vi beslutter os alligevel for at sende Misse til Kerteminde som
først planlagt. Loft i cockpit, og alle antenner, masten mv. ligger skilt
ad i hele båden, så vi kan alligevel ikke være der.
|
19. marts 2007
Misse bliver hentet på bådtransporter i Vallensbæk Havn. Det
er Bådkommisæren, der har sørget for transporten.
|
|
19.marts 2007
Misse bliver løftet over på blokvognen |
|
19. marts 2007
Så er Misse på blokvognen og klar til at blive transporteret
til Bådkommisæren i Kerteminde. |
|
29. marts 2007
De første billeder fra Bådkommisæren. Cockpit taget er
afmonteret og ligger ude over forkahytten |
|
29. marts 2007
Der er åbnet ned til motorrummet, og de to gamle Ford 2704 ET
motorer kigger frem. |
|
30. marts 2007
Vi er selv i Kerteminde og inspicere motorrummet, og aftale evt.
ekstraarbejder.
Alle de gamle ledninger ligger hulter til bulter. Vi aftaler, at
det må de gerne rydde op i ledningerne og al motorrumsisolering
skiftes.
|
|
30. marts 2007
De gamle motorer er taget ud. Her er BB motor |
|
30. marts 2007
... og SB motor med de udskiftede manifold fra sidste års
sommerferie |
|
13.april 2007
De nye motorer ankommer til Bådkommisæren.
|
|
20. april 2007
I ventetiden er hele motorrummet blevet malet, al isoleringen
skiftet og diverse ledninger bundet pænt op.
Den første motor er ved at blive monteret. |
|
20. april 2007
Propelakslerne er ved at blive tilpasset.
Propellerne må speciel fremstilles i England, da Volvo Penta
ikke kan levere i rette størrelse til tiden |
|
4. maj 2007
Så blev båden endelig klar til afhentning. Vi havde ferie og
havde nu ti dage til at teste motorer og sejle hjem.
Hele instrumentpanelet er skiftet
12. maj 2007 var vi atter i egen havn. Alt var testet og godkendt
|