Startside Jupiter Historie Jupiter register Jupiter klubben Information

 

Misse får nye motorer

Op  

 

Sidste sommerferie sejlede vi i stykker på vej til de svenske kanaler og endte med at tilbringe alle 3 uger i Helsingør, mens vi fik repareret SB motor, hvor manifolden var revnet. På vej hjem stod kølingen af på den anden motor. 

Så vi har længe overvejet om vi skulle skifte vores motorer. Båden har 2 x Ford 2704 ET, der stammer fra 1974. 

På bådmessen i Fredericia 2007 fik vi en snak med de forskellige motorleverandører, og endte med at vende tilbage til Bådkommisæren fra Kerteminde. Her fik vi et messetilbud på 2 x Volvo Penta D3-160.

En uge senere kom de til Vallensbæk Havn for at inspicere Misse nærmere og give et konkret tilbud. De mente at vi burde vælge 2 x Volvo Penta D4-180 i stedet. Han ville ikke levere D3'erne til os, da vi aldrig ville blive tilfredse med ydelsen.

Vi ender med at tage i mod tilbudet. Vi skal handle inden for en uge, da messetilbudet fra Volvo Penta udløber. Vi acceptere tilbudet, og Bådkommisæren skal have Misse i 2 uger. Vi glæder os allerede til at kunne sejle hjem i påsken med helt nye motorer. Desværre viser det sig hurtigt at Volvo Penta alligevel ikke kan leverer i uge 13, men først i uge 15. Vi beslutter os alligevel for at sende Misse til Kerteminde som først planlagt. Loft i cockpit, og alle antenner, masten mv. ligger skilt ad i hele båden, så vi kan alligevel ikke være der.

19. marts 2007

Misse bliver hentet på bådtransporter i Vallensbæk Havn. Det er Bådkommisæren, der har sørget for transporten.

 

19.marts 2007

Misse bliver løftet over på blokvognen

19. marts 2007

Så er Misse på blokvognen og klar til at blive transporteret til Bådkommisæren i Kerteminde.

29. marts 2007

De første billeder fra  Bådkommisæren. Cockpit taget er afmonteret og ligger ude over forkahytten

29. marts 2007

Der er åbnet ned til motorrummet, og de to gamle Ford 2704 ET motorer kigger frem.

30. marts 2007

Vi er selv i Kerteminde og inspicere motorrummet, og aftale evt. ekstraarbejder.

Alle de gamle ledninger ligger hulter til bulter. Vi aftaler, at det må de gerne rydde op i ledningerne og al motorrumsisolering skiftes.

 

30. marts 2007

De gamle motorer er taget ud. Her er BB motor

30. marts 2007

... og SB motor med de udskiftede manifold fra sidste års sommerferie

13.april 2007

De nye motorer ankommer til Bådkommisæren.

 

20. april 2007

I ventetiden er hele motorrummet blevet malet, al isoleringen skiftet og diverse ledninger bundet pænt op.  

Den første motor er ved at blive monteret.

20. april 2007

Propelakslerne er ved at blive tilpasset.

Propellerne må speciel fremstilles i England, da Volvo Penta ikke kan levere i rette størrelse til tiden

4. maj 2007

Så blev båden endelig klar til afhentning. Vi havde ferie og havde nu ti dage til at teste motorer og sejle hjem.

Hele instrumentpanelet er skiftet

12. maj 2007 var vi atter i egen havn. Alt var testet og godkendt