Jupiter
30 er 9,48 m lang og 2,90 m bred. Med kun 0,80 m i dybdegang er den ideel
til flodsejlads og andre steder med lav vanddybde. Skrog og overbygning er
glasfiber, mens apteringen kan være teak eller mahogni.
Motoren er typisk Perkins eller Volvo Penta med 65-145 HK, hvilket
giver en marchfart på 10 knob og topfart på 13. Med 2 x 145 HK kan
topfart komme helt op på 15-18 knob. Tanken kan rummer 370 l
diesel.
Jupiter 30 har tre kahytter. I forkahytten findes pantry, toilet og
spiseplads. Agterkahytten har to store enkeltkøjer på 0,70 x 2,00 m. I
cockpittet er der bænk og bord.
Jupiter 30 var i produktion fra 1961 og frem til 1974, hvor den blev erstattet
af Jupiter 31.
Jupiter
30 findes i to design, der er konstrueret i hhv. 1960 og 1961.
Design 1960
Den første model blev konstrueret af Knud Olsen i 1960. I Salonen er
de to langsgående sofaer, der samtidig tjener som køjer. Rummet
foran er indrettet med et skab i hver side samt stuverum i stævnen. Pga. den lange sofagruppe, er toilet og
pantry placeret overfor hinanden. I agterkahytten er der placeret
køjer i begge sider. Denne model har i alt 4 faste køjepladser.
Design 1961
I 1961 tegnede Knud Olsen en model, hvor salonen er
indrettet med to forkøjer, 4 personers dinette, pantry og toilet.
Dinetten er placeret i bagbords side, men pantry og toilet er placeret ved
siden af hinanden i styrbords side. Der er desuden to køjer i
agterkahytten. Denne model har i alt 4 faste køjer samt mulighed for
opredning til 2 i dinetten.
Bådenes udvikling
Den første Jupiter 30
blev bygget på Jupiter værftet i 1961, og var designet med langsgående
sofaer. Cockpittet havde tredelt forruder, mens der blot
var to forruder i salonen, hvilket gav båden et lidt assymetrisk
udseende. I forkahytten var der et aflangt og to mindre ruder. De første
Jupiterbåde havde ingen stander.
|
|
Allerede i 1962 kom den første design
ændring. Cockpittet fik to forruder og trekantede sideruder.
Samtidig kom de horisontale dieselmotorer og dørken blev hævet,
således at motoren nu lå under dørken. Cockpittets ruftag blev
hævet, så der forsat var ståhøjde.
|
|
I 1966 (Foto: Rene
Møbius) kommer der større
sidevinduer i cockpittet og forruderne i cockpit og forkahyt bliver nu
tredelte. I salonen rettes sideruderne også til, således at de bliver
mere symmetriske. Standeren er placeret på hardtoppen. Værftet går
også væk fra den negative hæk.
|
|
Indtil nu har alle Jupiter både haft skarpt
forskib og skarp knæk under vandlinien.
I
denne båd fra 1970 går Jupiterværftet væk fra dinetten, hvilket giver
plads til en ankerbrønd i stævnen. Bådene bliver nu runde i stævnen,
og få prædikestol.
|
|