Jupiter
33 blev konstrueret i 1971 på Jupiterværftet af Toft-Olesen under
synonymet John Callaghan. Allerede i
1972 kom den i
produktion.
Da værftet stoppede samarbejdet med Klaus Baess, fik han et Jupiter 33
skrog med sig, som en del af afregningen. Dette skrog blev basen for den
kommende Apollo 32.
Det tyske marked efterspurgte en storebror til Jupiter 30, og det
skulle være en båd, der var specielt egnet til flodsejlads. Samtidig
havde værftet behov for en konkurrent til Apollo 32. Resultatet blev
Jupiter 33.
Jupiter 33 blev fremstillet på Jupiter værftet frem til udgangen af
1978.
Faaborg værft forsatte produktionen efter overtagelsen,
og producere stadig både med Jupiter 33 skrog til fx tysk
politi, der anvender dem til kanalsejlads.
Båden er 10,05 m lang, 3,50 m bred og
har en dybdegang på 0,90 m. Med motor får båden en deplacement på 6200
kg.
Skrog og overbygning er glasfiber og apteringen er standard teak eller
mahogni.
I kraft af større længde og bredde fik kahytterne et lidt andet
design. Forhytten havde to forkøjer, der var lukket af fra salonen, og i
salonen blev der plads til en U-sofa, og pantryet fik mere plads.
Toilettet blev flyttet i agterkahytten, der fik dobbeltkøje.
Senere
kom en ny indretning af Jupiter 33. Forkahytten forblev uændret, mens agterkahytten
blev ændret. Agterkøjerne blev erstattet af en vinkelsofa og bord.
Toilettet var stadig placeret i agterkahytten.
Denne Jupiter 33 er fra 1973 (Foto: Poul Nielsen). Den er i 1988
ombygget på Faaborg værft, hvor cockpittet er blevet lukket og der er
kommet flybridge på.
Jupiter 33 blev produceret i fire forskellige
standardmodeller /3/
-
Åbent cockpit med kaleche
-
Lukket styrehus med nedgang fra agterdækket. Modellen
blev lavet med enten lukket i top eller med soltag
-
Åbent cockpit og fly-bridge
-
Lukket styrehus og fly-bridge
Jupiter 33 er særdeles velegnet til kanalsejlads, men
i høj sø har den, i følge værftets egne folk, en tendens til at
"banke pæle".