Startside Jupiter Historie Jupiter register Jupiter klubben Information

 

Jupiter 33

Op
Jupiter 25
Jupiter 30
Jupiter 31
Jupiter 33
Jupiter 40
Miljøskibe
 

 

Jupiter 33 blev konstrueret i 1971 på Jupiterværftet af Toft-Olesen under synonymet John Callaghan. Allerede i 1972 kom den i produktion. 

Da værftet stoppede samarbejdet med Klaus Baess, fik han et Jupiter 33 skrog med sig, som en del af afregningen. Dette skrog blev basen for den kommende Apollo 32.

Det tyske marked efterspurgte en storebror til Jupiter 30, og det skulle være en båd, der var specielt egnet til flodsejlads. Samtidig havde værftet behov for en konkurrent til Apollo 32. Resultatet blev Jupiter 33.

Jupiter 33 blev fremstillet på Jupiter værftet frem til udgangen af 1978. 

Faaborg værft forsatte produktionen efter overtagelsen, og  producere stadig både med Jupiter 33 skrog til fx tysk politi, der anvender dem til kanalsejlads.

Båden er 10,05 m lang, 3,50 m bred og har en dybdegang på 0,90 m. Med motor får båden en deplacement på 6200 kg.

Skrog og overbygning er glasfiber og apteringen er standard teak eller mahogni. 

I kraft af større længde og bredde fik kahytterne et lidt andet design. Forhytten havde to forkøjer, der var lukket af fra salonen, og i salonen blev der plads til en U-sofa, og pantryet fik mere plads. Toilettet blev flyttet i agterkahytten, der fik dobbeltkøje.

Senere kom en ny indretning af Jupiter 33. Forkahytten forblev uændret, mens agterkahytten blev ændret. Agterkøjerne blev erstattet af en vinkelsofa og bord. Toilettet var stadig placeret i agterkahytten.

Denne Jupiter 33 er fra 1973 (Foto: Poul Nielsen). Den er i 1988 ombygget på Faaborg værft, hvor cockpittet er blevet lukket og der er kommet flybridge  på.

Jupiter 33 blev produceret i fire forskellige standardmodeller /3/

  1. Åbent cockpit med kaleche

  2. Lukket styrehus med nedgang fra agterdækket. Modellen blev lavet med enten lukket i top eller med soltag

  3. Åbent cockpit og fly-bridge

  4. Lukket styrehus og fly-bridge

Jupiter 33 er særdeles velegnet til kanalsejlads, men i høj sø har den, i følge værftets egne folk, en tendens til at "banke pæle".