Jupiter 40 blev konstrueret i 1962 af Knud Olsen. Båden er 12,00 m lang,
3,85 m bred og har en dybdegang på 1,10 m.
Jupiter 40 blev produceret på Jupiterværftet frem til dets lukning og
forsatte herefter på Faaborg Yachtværft.
Motoren er typisk Perkins, GM eller Mercedes med 2 x115 eller 2 x 145
HK, hvilket giver en topfart på op til 26 knob. Tanken kan rummer 1000 l
diesel.
Skrog og overbygning er, som på de øvrige Jupiter både, glasfiber,
og apteringen er teak eller mahogni.
De første modeller mindede en del om
Jupiter 30 og 33, hvor salonen var placeret i forkahytten, men senere kom
en model med lukket styrehus. Her var både forkahyt og agterkahyt indrettet
som køjerum, og bådens centrale rum var cockpittet .
Jupiter 40 har fire kahytter. Forkahytten rummer fire enkeltkøjer med
to køjer i hver side over hinanden. Hovedkahytten indeholder U-sofa
bagbords side og i styrbords side er pantry og baderum placeret. I
cockpittet findes en stor V-sofa med bord, skab samt styreplads.
Jupiter 40 produceres stadig på Faaborg værft. Skroget er lavet efter
de oprindelige forme, mens indretning sker i samarbejde med køber.
Bådene sejler blandt andet som passagerfartøjer i Micronesien og
Grønland, der pga. den lave dybdegang kan komme ind i kanaler, floder og
vige.