1961 - 1965
|
|
Bådene blev i perioden 1961-1971 solgt gennem Klaus Baess, København,
der overtager salget til både hjemmemarkedet og til eksport.
Klaus Baess vandt bronze i drage ved olympiaden i 1948, og det var
gennem de forbindelser, han fik her, at han startede med salg af danske
både til eksport.
I
1961 starter samarbejdet med Toft Olesen. Toft
Olesen (th) ses sammen med en medarbejder ved Klaus Baess' stand på
bådudstillingen i KB Hallen 1961, som er deres første
bådudstilling (Foto: Klaus Baess) |
|
Med erfaringerne fra bådudstillingen i KB Hallen, blev det
tid for eksportmarkedet. I 1962 deltog Klaus Baess og Jupiter bådene på
bådudstillinger i Hamborg og London.
Da produktionen af Jupiter både starter køber Toft Olesen Bogø elektricitetsværk, men pladsen bliver hurtigt for trang.
I maj 1962 starter produktionen
i en ny hal på 300 m2 under navnet Jupiter værftet. Værftet
får nu en kapacitet på én båd hver 10. dag. (Foto: Jupiter
Group) |
|
I Børsen søndag den 4. november 1962 kunne man læse:
|
|
Jupiter viste sin styrke -!
Dansk
Motorbaad taaler grov mishandling
Den
danske glasfiber-motorbaad ”Jupiter” har under et
demonstrationstogt i Holland været ude for en kollision,
hvis forløb har vakt opmærksomhed blandt yacht-konstruktører.
Baaden er 9 m lang og indtil 2,75 m bred. Den er apteret med
fire faste køjer, toilet og pantry o.s.v.
Skroget
er af glasfiberarmeret polyester. Baaden er konstrueret af
konstruktør Knud Olsen, Nykøbing F., og bygget af
glasfiberfabrikken ”Fiberfix paa Bogø”. Den forhandles
af firmaet Klaus Baess.
Uheldet
skete, mens ”Jupiter” laa fortøjet i en af kanalhavnene
i Haag. En 50 m lang, 500 tons Rhin-lægter drev paa grund
af en forkert manøvre ned mod den danske baad og borede stævnen
ind i dens styrbords side, der blev trykket ca. 80 cm ind.
Det skal have været et fantastisk syn. Dæk og ruf stod op
i en stor bue og sprængtes med et knald, mens skroget af
sig selv rettede sig ud til sin oprindelige form. Eksperter
har undersøgt og konstateret, at det ikke har taget nogen
som helst skade. Dækket er sprængt, og der er revner i
ruffets sider, men en fuldt ud forsvarlig reparation kan udføres
for en overskuelig pris.
Det
var et uheld – men samtidig: Hvilken reklame for den
danske konstruktion!
|
|
Poul Pedersen, der var snedker på værftet i perioden 1962 - 1964
giver denne fortælling om bygning af Jupiter 30: Når skroget var
støbt blev det taget ud af formen og kanterne skåret til. Overdelen
blev skåret til og blev løftet op med en kran. Delene blev samlet med
et lag måtte og polyester imellem. Det hele skulle foregå på højst 20 min
inden det hærdede. De var 4-6 mand om opgaven. De spændte det hele
sammen med skruetvinger og træstykker hele vejen rundt. Når skroget
var tørt blev hovedskotterne for og agter sat i for at holde det hele
sammen. Skroget blev så sat til side, så snedker og smed kunne komme i
gang med aptering og motorfundament. Værkføreren satte motor i .
Jupiter Værftet 1963. Det er Poul
Pedersen med støvsugeren. (Foto: Nilfisk) |
|
I 1963 kommer der for alvor gang i produktionen af Jupiter både som
erhvervsfartøjer.
Kalundborg Lodseri bestiller en Jupiter 30, og giver dermed glasfiber
bådene det blå stempel. Båden bestilles med en 110 HK B&W Lathrop
marinediesel, og får derved en topfart på 18 knob. Tankerne
kunne sejle ca. 16 knob, og det var bekosteligt at få dem op i fart
igen. Lodserne kan nu
komme af og på de store tankere, uden at de skal stoppe for at tage
lods ombord.
Umiddelbart efter bestiller også Københavns Lodseri en Jupiter 30
lodsbåd. Her vælges en 155 HK B&W Lathrop marinediesel, og båden får
derved en topfart på 22 knob. Båden får navnet Triton, og er let at
kende på sin mørkeblå skrogfarver og den gule overbygning.
Klaus
Baess sørgede for markedsføringen af Jupiter bådene. Her ses
Redaktør Strømberg fra Berlingske Aftenavis (tv) sammen med Knud
Olsen og Toft Olesen (th) på Jupiterværftet i 1964. (Foto: Klaus
Baess) |
|
I 1964 bestiller Falcks Redningskorps en Jupiter 30, der skal have
plads ved Langelinie. Båden får en 155 HK motor og kan skyde en fart
af 20 knob og Isotopcentralen bestiller en Jupiter 30, som indrettes i
samarbejde teknikerne fra søværnet.
I 1965 bestiller Lindinger Rederi en Jupiter 30, der skal tjene som
inspektionsbåd, og ved hjælp af de 2x44 HK motor kan den skydes en
fart af 22 knob.
1965 er også året for et større salgsfremstød for Jupiter 25.
Båden er ude og blive demonstreret i 4 uger, hvorefter
demonstrationsmodellen sættes til salg. Det bliver aldrig den store
succes, og værftet opgiver produktionen af Jupiter 25. De når kun at
producere 4-5 styk.
|
|