Jupiterværftet
er lukket og hele produktionen af
Jupiter bådene flyttes til Faaborg.
I Faaborg produceres Jupiter 25 M/S, Jupiter 31, Jupiter 33 og Jupiter
40 sammen med Faaborgs egen bådproduktion.
Jupiter bådene er stadig populære. Bådene stikker kun 0,80 - 1,10 m
i dybden og gør dem velegnet til kyst- og flodsejlads. Der sælges især
mange til de tyske floder. Men også til passagertransport mellem bygderne
i Grønland er de stadig attraktive.
Klaus Baess sælger i 1981 Roskilde Bådeværft til Vikingeskibsmuseet
i Roskilde.
I 1985 mærker også Faaborg Værft afmatningen i fiskeriet,
der gør at bestillingen af fiskefartøjer er faldende. Den ledige
produktionskapacitet bliver anvendt på produktion af renseanlæg
I perioden 1986 - 1989 bestiller Danmarks Miljøundersøgelser (DMU)
5 både af typen Jupiter 43. Skroget er baseret på en Jupiter 40, som
er skåret op på langs og på tværs. Bådene bliver 1 m længere og
0,15 m bredere end Jupiter 40.
Det tyske Wasser- und schiffahrtsdirektion (WSD) bestiller i årene
1990 - 1993 22 Jupiter både i størrelsen 31-40 fod. Bådene er baseret
på Jupiter skroget, men hele overbygningen og indretningen er speciel til
formålet.
Jupiter skrogene produceres stadig, mens overbygning og aptering
tilrettes erhvervsfartøjets behov. Jupiter bådene kan også stadig
bestilles som fritidsbåd, men foregår nu som specialbestilling.
I årene 1994 til 1995 anlægger Faaborg Værft egen havn med et
havnebassin på 10.000 m2 og det samlede kajanlæg er nu oppe på 200 m