AB, der siden 1971 har solgt bådene i Jylland, bliver i 1975 ansat som
driftsleder på værftet. På AB's foranledning tilkaldes en konsulent fra
Storstrøms Amt, og det bliver Hans Jakobsen, der er ingeniør.
Hans Jakobsen kommer til Bogø for at hjælpe til at finde en løsning
på manglende søsætningsplads ved værftet. Indtil nu havde man været
nødt til at køre Jupiter 40 til Fanefjord. Kørslen foregik ved 3-4
tiden om natten, når der ikke var anden trafik. Tranporteren satte båden
af på stranden, og en traktor ville så skubbe båden indtil den
flød.
Jupiter 30 - 33 blev transporteret til Bogø Havn og søsat der.
Det lykkes ikke for AB Pedersen og Hans Jacobsen at løse
søsætningsproblemet, men sammen
prøver de at redde værftet bl.a. bliver der lavet indretningstegninger,
der skal sikre en standardisering af designet. Tegningerne laves af
Arne Toft Olesen, der er teknisk tegner.
Men Jupiter værftet klarer ikke de økonomiske vanskeligheder og i
efteråret 1975
overtages værftet af Møns Bank. Toft Olsen går af som direktør og
erstattes af Ib Dahldorph.
Faaborg Yachtværft overtages i februar 1975 af J. M. Ferdinand.
Værftet producerer især 17-25 fods erhvervsfartøjer til fiskeriet.
I maj 1976 overtager Faaborg Yachtværft Jupiterværftet og hyrer igen Toft
Olesen som direktør. Faaborg overtager også retten til navnet Jupiter.
På Jupitervæftet produceres forsat Jupiter 30, Jupiter 33 og Jupiter 40.
På Faaborg Yachtværft startes produktion af Jupiter 25 M/S. Kristian
Krull, der i mange år har været konstruktør på Faaborg bådene, står
for at redesigne den oprindelige Jupiter 25 til motorsejler. Resultatet er
Jupiter 25 M/S, der som den første Jupiter er bygget til sejl, men
kan dog også leveres uden rig.
I 1977 starter Jupiterværftet produktionen af Jupiter 31, som afløser
for Jupiter 30. Jupiter 31 er ikke en fod længere, men en fod bredere,
hvilket giver mere plads i bredden af båden, og dermed kommer nye
muligheder for indretning. Den første Jupiter 31 støbes på Jupiter
Værftet, herefter blev Jupiter 31 produceret på Faaborg Yachtværft.
I perioden 1974 - 1981 blev der bygget 15 Jupiter 33 på licens i Newtownards i Nordirland. De blev leveret med 1 eller 2 Perkins motorer
efter eget valg. De kunne leveret både med lukket cockpit og med kaleche.
C. O. Møbler:
I 1978 køber blev en Jupiter 33 solgt som skrog og apteret på C.O. Møbler
i Holbæk. Målet var at skabe plads til 2 voksne og 4 børn uden at skulle
inddrage hele forkahytten til køjerum.
Dette blev løst
ved at aflukke forkøjerne helt fra resten af forkahytten og dermed gøre
plads til 2 køjer i styrbord side og 1 + 1/2 køje samt garderobe i bagbord
side.
I hovedkahytten
blev pantryet også ændret. Garderoben blev fjernet og ved at flytte vasken
blev der plads til at lave et indhak, således at man kunne stå og arbejde
uden samtidig at blokere for gennemgangen i kahytten.
Disse ændringer er også
gennemført på 5 øvrige både, der i dag kendes under byggernumrene
1-1978, 2-1978, 3-1978, 4-1978 og 5-1978.
USA:
I 1978 specialfremstillede Jupiter Værftet 5 Jupiter 33 til USA. Der
var dog kun 3, der kom afsted. De har alle Ford Sealion motor /motorer. De
er en anelse anderledes i designet, da afstanden mellem vinduer i cockpit
er 10 cm større.